Fem år med fokus på danskernes sundhed

31.01.24
De seneste fem år har Hjernesagen og Lidl Danmark haft et tæt og godt samarbejde om at sætte fokus på danskernes sundhed. Samarbejdsaftalen udløber i februar 2024, og derfor skilles parternes veje.

Siden 2019 har Hjernesagen været Lidl Danmarks faste samarbejdspartner på sundhedsområdet, og samarbejdet har resulteret i en række aktiviteter med fokus på at øge danskernes sundhed.

Ud over at øge kendskabet til Hjernesagen og Hjernesagens forebyggende budskaber gennem synlighed i butikker, på mælkekartoner og i tilbudsaviser, har samarbejdet resulteret i flere konkrete ændringer i Lidl-butikkerne i Danmark. Derfor er det også en tilfreds landsformand i Hjernesagen, der kan gøre status over de sidste fem år:

”Set fra Hjernesagens synspunkt er der ingen tvivl om, at det har været et rigtig godt samarbejde, som vi nu slutter på bedste vis. I fællesskab har vi nået meget, synes jeg – måske også overraskende meget. Jeg vil fx gerne nævne Lidls beslutning om at stoppe for salg af energidrikke til de unge under 16 år, initiativet med at begrænse reklamer for usunde varer til de yngste og ikke mindst deres beslutning om i løbet af en årrække helt at stoppe for salg af tobaksvarer. Det er virkelig nogle bemærkelsesværdige tiltag, der kan gøre en forskel for danskernes sundhedstilstand,” siger Hjernesagens landsformand, Tue Byskov Bøtkjær

Han tilføjer desuden, at han personligt var rigtig glad for, at Lidl under coronapandemien donerede et ekstraordinært beløb til at støtte mennesker med stroke, som var ekstra udsatte under pandemien – og dermed i øget risiko for eksempelvis at leve i ensomhed.

Fokus på forebyggelse
Også hos Lidl Danmark er der tilfredshed med det lange samarbejde:

”Vi har været utroligt glade for vores samarbejde med Hjernesagen. Et tæt samarbejde som har fungeret rigtig godt i fem år. Vi har haft nogle bemærkelsesværdige aktiviteter sammen, som har haft stor betydning for Lidl Danmark. Hvis jeg skal fremhæve én ting, var det samarbejdet omkring oplysninger om energidrikkes skadelige virkning på børns hjerner. Et samarbejde, der resulterede i, at vi i Lidl Danmark som de eneste i branchen satte en aldersgrænse for køb af energidrikke på 16 år,” siger Jens Stratmann, CEO i Lidl Danmark.

Som led i samarbejdet har Lidl Danmark støttet Hjernesagens arbejde økonomisk og desuden doneret gavekort mv. som præmier i forskellige konkurrencer. Desuden har parterne samarbejdet om at sætte fokus på, at danskerne kender deres blodtryk – noget, der er særligt vigtigt i forhold til at forebygge stroke, altså blodprop og blødning i hjernen. Endelig har Hjernesagen og Lidl Danmark i fællesskab sparket gang i en debat om en lovgivning, der sænker grænserne for slag af alkohol til danske unge.

”I Hjernesagen har vi lært meget af at have et årelangt og et tæt samarbejde med en stor international koncern som Lidl. Det har som nævnt resulteret i en række projekter, hvor vi har rådgivet Lidl på sundhedsområdet, ligesom vi også har samarbejdet omkring salg af motionsudstyr, puls- og blodtryksmålere og andet, der kan hjælpe os alle sammen med at opnå en sundere livsstil. På den måde har vi fået en unik platform til at nå ud til en stor del af den danske befolkning med vores forebyggende budskaber,” slutter Tue Byskov Bøtkjær.