Alt for mange danskere rammes hvert år af stroke, og derfor vil Hjernesagen sammen med Salling Group og Salling Fondene over de kommende år bringe hjernesundhed og forebyggelse af stroke længst muligt ud til danskerne. Det sker ved at tilbyde nem og gratis blodtryksmåling i butikker landet over som del af et nyt, flerårigt strategisk samarbejde med ambition om at løfte danskernes generelle sundhedsniveau.

Et nyt strategisk partnerskab mellem Hjernesagen og Salling Group har som mål at reducere antallet af stroke – blodprop eller blødning i hjernen – som hvert år rammer flere end 12.000 danskere. Forhøjet blodtryk er en af de hyppigste årsager til stroke, og derfor går Salling Group og Hjernesagen nu med støtte fra Salling Fondene sammen om at tilbyde gratis adgang til blodtryksmåling i udvalgte butikker.

Med indsatsen ”Et livsvigtigt tilbud – læg dit blodtryk i indkøbskurven” kan kunderne i første omgang i udvalgte Bilka-butikker få et gratis tjek af deres blodtryk, mens de alligevel er ude at handle. Det handler om at sikre, at hverdagens travlhed ikke er skyld i, at danskerne nedprioriterer og dermed undlader at tjekke deres blodtryk.

”Mere end en million danskere går rundt med forhøjet blodtryk – og cirka hver tredje er ikke klar over det. Forhøjet blodtryk er en af de største risikofaktorer i forhold til at få et stroke, så det her initiativ kan potentielt være med til at redde menneskeliv. Derfor er vi i Hjernesagen meget glade for partnerskabet, og vi håber selvfølgelig at rigtig mange Bilka-kunder vil tage mod tilbuddet om en blodtryksmåling, når de alligevel er ude at handle, ” siger Tue Byskov Bøtkjær, landsformand i Hjernesagen.

Kommer til at gøre en forskel for danskerne
Formålet med partnerskabet er at øge danskernes bevidsthed om blodtryk og de risici, der er forbundet med forhøjet blodtryk samt at sikre, at flere danskere får målt deres blodtryk regelmæssigt. Flere hundrede tusinde danskere går i dag rundt med et forhøjet blodtryk uden at være klar over det.

Blodtryksmålingen i butikkerne foretages af uddannet sundhedspersonale, der kan vejlede om, hvordan man skal forholde sig, hvis blodtrykket giver anledning til bekymring. Indsatsen udrulles i uge 19 med start i Bilka Tilst og Bilka Ishøj og vil med tiden udvides til en længere række butikker. Salling Fondene, som ejer Salling Group, har muliggjort projektet med en donation på 2,5 millioner kroner.

”Salling Fondene støtter projekter og initiativer, der gør hverdagen bedre og er til gavn og glæde, og vi er glade for at kunne være med til at muliggøre Hjernesagens forebyggende sundhedsindsats i form af blodtryksmåling og sundhedsvejledning i Salling Groups butikker. Udbredelse af kendskabet til farerne ved forhøjet blodtryk samt måling af blodtryk kommer uden tvivl til at gøre en forskel for danskerne, ” siger Jens Bjerg Sørensen, bestyrelsesformand for Købmand Herman Sallings Fond.

Sammen om danskernes sundhed
Er blodtrykket for højt, kan det være nødvendigt at ændre sin livsstil til det sundere. Derfor ønsker Salling Group at gøre det lettere at leve sundere ved at udbrede kendskabet og adgangen til gode, sunde råvarer og produkter.

”Vores samarbejde med Hjernesagen er mere end blot et tilbud om blodtryksmåling – det er ønske om at tage vare på danskernes sundhed på en nem og tilgængelig måde i hverdagen, så flere træffer et sundere valg. Motivationen til livsstilsændringer bliver forhåbentligt lettere, når man bogstaveligt talt kan gå lige fra blodtryksmåleren til frugt og grønt og de nøglehulsmærkede produkter og samtidig kan følge sit blodtryk løbende sammen med sine indkøbsture. Vi håber, at rigtig mange vil benytte sig af den nye mulighed, så vi kan få bragt det alt for høje antal stroke ned,” fortæller Louise Gade, direktør for People, Culture & Sustainability i Salling Group.

Som Danmarks største dagligvarekoncern har Salling Group ugentligt flere millioner kunder igennem kæderne Bilka, føtex og Netto. Det giver en mulighed for at nå bredt ud til den danske befolkning, når der sættes fokus på forebyggelse af strokes.

Parallelt med samarbejdet med Hjernesagen arbejder Salling Group på sundhedsområdet også med at indrette butikker, så frugt og grønt er i fokus samt tilbyde et bredt udvalg af nøglehulsmærkede- og fuldkornsprodukter.

Du kan læse mere om samarbejdsaftalen med Salling Group og Salling Fondene her.