Et livsvigtigt tilbud. Sådan kalder Salling Group og Hjernesagen et nyt initiativ, hvor man for første gang i danmarkshistorien får mulighed for at få målt sit blodtryk under indkøbsturen. Lanceringen af det nye samarbejde blev afviklet med en prøve på det nye koncept i Bilka i Tilst – og var en overmåde stor succes.

Den 28. februar 2024 lancerede Hjernesagen et nyt samarbejde med Salling Fondene og Salling Group, der blandt andet står bag supermarkedskæderne Bilka, Føtex og Nette. Og det er et samarbejde, som åbner for et helt nyt tilbud, der aldrig er set før på supermarkedernes hylder: Lanceringen i Bilka i Tilst bød nemlig på noget helt unikt i form af muligheden for at få målt sit blodtryk, mens man er ude at handle.

– Mere end en million danskere går rundt med forhøjet blodtryk – og cirka hver tredje er ikke klar over det. Forhøjet blodtryk er en af de største risikofaktorer i forhold til at få et stroke, så det her initiativ kan potentielt være med til at redde menneskeliv. Derfor er vi i Hjernesagen meget glade for partnerskabet, og vi håber selvfølgelig, at rigtig mange Bilka-kunder vil tage imod tilbuddet om en blodtryksmåling på indkøbsturen, siger Hjernesagens landsformand Tue Byskov Bøtkjær.

Overvældende stor interesse
Ved lanceringen var det som sagt kunderne i Bilka i Tilst ved Aarhus, som havde muligheden for at få tjekket blodtrykket – og tilbuddet blev taget virkelig godt imod: I løbet af meget kort tid begyndte kunderne at besøge de sygeplejerskebemandede stand i en lind strøm, og efterhånden begyndte kunderne at stå i kø for at få målt deres blodtryk.

– Det var en på alle måder vellykket premiere. Folk tog rigtig godt imod vores tilbud, der var overvældende stor interesse, og jeg har fornemmelsen af, at vi med det her initiativ virkelig har muligheden for at nå meget bredt ud i befolkningen med et virkelig vigtigt budskab. Nemlig at alle danskere over 50 bør holde øje med blodtrykket og søge hjælp og rådgivning hos lægen, hvis det viser sig for højt, siger Hjernesagens direktør, Hysse Birgitte Forchhammer.

Rulles ud over hele landet fra maj
Samarbejdet med Salling Group er treårigt og allerede til maj vil tilbuddet om blodtryksmålinger blive rullet ud i udvalgte Bilkabutikker landet over. Initiativet har fået overskriften Et livsvigtigt tilbud – læg dit blodtryk i indkøbskurven, og de første af Salling Groups butikker, som kommer til at tilbyde blodtryksmåling bliver Bilkabutikkerne i Tilst og Ishøj. Herefter vil Hjernesagens sygeplejersker begynde at turnere rundt i Bilkabutikker over hele landet for at måle blodtryk på kunderne.

Efter overstået blodtryksmåling vil det sundhedsfaglige personale vejlede om, hvordan man skal forholde sig til resultatet af målingen – uanset om blodtrykket viser sig at ligge i normallejet eller er forhøjet. Har man forhøjet blodtryk, vil det ofte være nødvendigt med en livsstilsændring, og derfor ønsker Salling Group også at gøre det lettere ved at forbedre adgangen til sunde råvarer.

– Vores samarbejde med Hjernesagen er mere end blot et tilbud om blodtryksmåling – det er ønske om at tage vare på danskernes sundhed på en nem og tilgængelig måde i hverdagen, så flere træffer et sundere valg. Motivationen til livsstilsændringer bliver forhåbentligt lettere, når man bogstaveligt talt kan gå lige fra blodtryksmåleren til frugt og grønt og de nøglehulsmærkede produkter og samtidig kan følge sit blodtryk løbende sammen med sine indkøbsture. Vi håber, at rigtig mange vil benytte sig af den nye mulighed, så vi kan få bragt det alt for høje antal stroke ned, siger Louise Gade, der er direktør for People, Culture & Sustainability i Salling Group.

Af samme årsag arbejder Salling Group også, parallelt med samarbejde med Hjernesagen, på at indrette butikkerne, så frugt og grønt er i fokus, ligesom de tilbyder et bredt udvalg af nøglehulsmærkede- samt fuldkorsprodukter.

Læs mere om Hjernesagens samarbejde med Salling Group lige her.