Dyrk motion

Motion kan hjælpe dig med at holde dit blodtryk nede. Forhøjet blodtryk er den vigtigste og alvorligste årsag til blødning og blodprop i hjernen.
Senest opdateret: 28. april kl. 09:50

Motion er godt for din krop og ikke mindst for din hjerne. Og lidt motion er bedre end ingen motion, viser forskning.

Dit blodtryk falder, når du dyrker motion. Det beskytter dig mod at få blodprop eller blødning i hjernen.

Hverdagsmotion

Motion behøver ikke at betyde højspændt sportstøj i et fitnesscenter, ekstreme udfordringer eller sjasksved på panden hvert vågent øjeblik. Meget mindre kan gøre det.


Dit kontor, dit køkken, din dagligstue eller turen med hunden er rammen for din hverdagsmotion. 

Se fire lette hverdagsøvelser

Følg anbefalinger

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at du dyrker motion mindst 30 min. hver dag med moderat intensitet. Det svarer til, at du føler dig lettere forpustet, men godt kan føre en samtale.

Du bør også dyrke motion mindst to gange om ugen i 20 min. med høj intensitet, hvor du bliver forpustet og kun kan tale i korte sætninger.

Læs mere 

Et aktivt liv forebygger ny sygdom

Motion mindsker risikoen for apopleksi