Lidl ændrer på markedsføringen

15.02.23
Hjernesagens og Lidls samarbejde resulterer nu i, at dagligvarekæden fjerner markedsføringen af usunde produkter målrettet børn i tilbudsaviser, spots mv. Desuden fjerner de børnemotiver på 55 usunde fødevarer fra deres eget sortiment.

”I et tæt samarbejde med Hjernesagen og ud fra WHO’s anbefalinger har vi valgt at stoppe med at markedsføre usunde fødevarer til børn på emballagen på vores egne produkter inden udgangen af 2025. Som dagligvarekæde ser vi det som vores sociale ansvar ikke at reklamere til børn for usunde fødevarer med for høj andel af mættede fedtsyrer, sukker og salt, ” siger Lidl’s indkøbsdirektør Rasmus Pape.

Og det initiativ bakker Hjernesagen op om, understreger foreningens direktør Birgitte Hysse Forchhammer:

”Lidl’s mål om at fjerne sin markedsføring af usunde fødevarer er meget kærkomment. De gode kostvaner grundlægges i barndommen, og der er udført studier, som viser, at vores hjerner modtager og bearbejder langt mere information i forbindelse med reklamer og markedsføring, end vi selv er klar over. Og samtidig er mindre børn ubetinget mere modtagelige, fordi deres hjerners frontallapper er mindre udviklede.”

Mindre salt og sukker
Ud over at fjerne markedsføringen målrettet børn, vil Lidl i fremtiden også gøre det enklere at vælge en sundere livsstil til gennem deres sortiment. Således vil kæde i de kommende år øge udvalget af plantebaserede proteinkilder og reducere indholdet af bl.a. sukker, salt og mættede fedtsyrer i deres egne produkter.

”Vi har som dagligvarekæde en vigtig formidlerrolle mellem fødevareproducent og kunde. Bevidst ernæring kræver øget gennemsigtighed, og derfor kommer vi frem til 2025 til at lave nye tiltag på vores egne produkter,” siger Rasmus Pape.

Hjernesagen og Lidl har haft et samarbejde siden 2018, hvor Lidl valgte at lukke for salg af energidrikke til unge under 16 år.