Hjernesagen og Lidl fortsætter samarbejdet

17.05.22
Hjernesagen og dagligvarekæden Lidl har forlænget deres samarbejde med yderligere to år. Lidl vil dermed være Hjernesagens hovedsponsor frem til 2024.

Hjernesagen har netop forlænget samarbejdet med  Lidl Danmark.. Den nye samarbejdsaftale løber til 2024, og udover økonomisk støtte til Hjernesagen samt sponsorat af gavekort til konkurrencer m.m. skal perioden blandt andet bruges til at sætte fokus på forebyggelse.

– Vi har været meget glade for samarbejdet indtil nu. Det er klart, at vi i Hjernesagen lærer meget af at arbejde sammen med en stor, international koncern som Lidl. Vi har lavet mange fine projekter sammen – i forbindelse med rådgivning om fx energidrikke – men også omkring salg af motionsudstyr, pulsoximeter og blodtryksmålere. Det er alt sammen produkter, som kan hjælpe os med en sundere livsstil – og dermed forebygge stroke. Det giver rigtig god mening for Hjernesagen på den måde at få en platform til at nå ud med et vigtigt forebyggelsesbudskab til endnu flere danskere, siger Hjernesagens landsformand Tue Byskov Bøtkjær.

Et samarbejde til alles gavn
Også hos Lidl er man tilfredse med at forlænge samarbejdet og fortsat kunne sparre med Hjernesagen, der har rådgivet og fungeret som sundhedspartner.

– Vi har oplevet Hjernesagen som en seriøs samarbejdspartner og en forening med fokus på en af de helt store folkesygdomme i Danmark, nemlig stroke, og den vil vi  meget gerne vil være med til at udbrede kendskabet til. Interessen mellem Hjernesagen og os blev skabt, da vi i Lidl i september 2018 som den første dagligvarekæde i landet valgte at sætte en aldersgrænse på 16 år for salget af energidrikke. En beslutning, som Hjernesagen bakkede op om. Siden har vi været meget tilfredse med vores samarbejde og er derfor glade for, at det fortsætter, siger Jens Stratmann, adm. direktør i Lidl Danmark.

Det forlængede samarbejde betyder, at man også i de kommende to år vil kunne opleve, at man fra Lidls side vil sætte fokus på hjernen og forebyggelse af stroke. Derudover har dagligvarekæden fokus på at øge antallet af produkter med Nøglehulsmærket og samtidig fokusere  på reduktion af salt og sukker i deres produkter. Fra Hjernesagens side byder man ind med en betydelig faglig viden omkring livsstil og forebyggelse af stroke.

Fakta om stroke:
Hvert år rammes 12.000 danskere af stroke – det svarer til én ny patient hvert tredje kvarter, døgnet rundt.

110.000 danskere lever med diagnosen stroke – mange med alvorlige mén som fx bevægelseshandicap, nedsat evne til at kommunikere mv.

Stroke kan forebygges: Ni ud af ti tilfælde af stroke skyldes livsstilsfaktorer, som man selv kan ændre på. 60 procent af alle strokepatienter lider således også af forhøjet blodtryk.

Læs mere om samarbejdet mellem Lidl og Hjernesagen på www.lidl.dk/csr