Genoptræning i kommunen

Efter udskrivelse er det kommunen, der har ansvaret for tilrettelæggelsen af jeres barns genoptræning. Det skal altid ske i samarbejde med jer.

Genoptræning er en del af en samlet rehabilitering. Formålet med genoptræning er, at jeres barn opnår samme grad af funktionsevne eller bedst mulig funktionsevne som før sygdomsdebut. Det vil sige, at jeres barn kan udføre og deltage i hverdagslivet som tidligere.

I Østdanmark findes Hjerneskadecentret Virum, som varetager rehabilitering af børn og unge op til 25 år. Deres tilbud dækker hele Østdanmark. Det er primært børn med en genoptræningsplan på specialiseret niveau og nogle med genoptræningsplan på avanceret niveau, der henvises til dem. Hjerneskadecenter Virum kan altid rådgive og vejlede kommunerne om børn med erhvervet hjerneskade. Læs mere om stedet her.

I Vestdanmark er der ikke samme mulighed. I Region Midtjylland er der derfor et tæt samarbejde mellem kommunerne og Hammel Neurocenter, hvor kommunerne kan søge råd og vejledning.

Hvad er funktionsevnen?

Funktionsevnen er et begreb, der dækker over barnets evne til at udføre fysiske, psykiske, sociale aktiviteter og muligheden for at deltage sin almindelige hverdag.

Kilde: https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/laegehaandbogen/socialmedicin/funktionsevne-og-rehabilitering/funktionsevnevurdering-og-icf/funktionsevne-vurdering-og-icf/

Hvad er forskellen på genoptræning og rehabilitering?

Genoptræning handler om at genoptræne jeres barns funktionsevne fx balancen, gangen, sproget, synkefunktionen.

Rehabilitering er et bredere begreb og i Danmark arbejder man med begrebet ud fra Hvidbog om Rehabilitering, hvor rehabilitering beskrives således:

“Rehabilitering er målrettet personer, som oplever eller er i risiko for at opleve begrænsninger i deres fysiske, psykiske, kognitive og/eller sociale funktionsevne og dermed i hverdagslivet.

Formålet med rehabilitering er at muliggøre et meningsfuldt liv med bedst mulig aktivitet og deltagelse, mestring og livskvalitet. Rehabilitering er en samarbejdsproces mellem en person, pårørende, professionelle og andre relevante parter.

Rehabiliteringsindsatser er målrettede, sammenhængende og vidensbaserede med udgangspunkt i personens perspektiver og hele livssituation.”

Kilde:

chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.rehabiliteringsforum.dk/siteassets/publikationer/publikationerlitteratur/hvidbog-2-udgave_180522-til-web.pdf

Gode råd i kontakten med kommunen

Langt de fleste har heldigvis ikke haft behov for hjælp og støtte fra kommunen.

Alt efter jeres barns skader kan der blive iværksat flere forskellige genoptræningsindsatser.

Som forældre skal I indgå i dialog med kommunen og vi vil gerne hjælpe med at klæde jer på til dialogen.

Tjekliste til møder med kommunen

Når I er til møde med kommunen, så husk, at det altid er jeres møde!

Forbered jer inden mødet

  • Hvis I ikke ved, hvad mødet skal handle om, så bed om en dagsorden.
  • Overvej inden mødet evt. sammen med andre, hvad I synes, er vigtigt at få talt om på mødet.
  • Hvis der er noget, I ikke forstår, så spørg sagsbehandleren inden mødet.
  • Hvis I har mange spørgsmål til sagsbehandleren, så skriv dem ned eller send dem på forhånd til sagsbehandleren, så I måske kan få svar på dem på mødet.
  • Hvis mødet ligger på et tidspunkt, hvor det ikke passer jer, så bed om at få flyttet tidspunktet, så I kan deltage.
  • Inviter evt. en bisidder med til mødet, det kan være nogle af jeres nærmeste fx en god ven eller bekendt eller en anden, I har tillid til. Få evt. bisidderen til at hjælpe jer med at forberede dig til mødet.
  • Kontakt evt. StrokeLinjens socialrådgivere på telefon 34 10 20 30, som I kan vende jeres tanker med.

Hvad skal I gøre under mødet?

  • Mød op i god tid, så I ikke er stresset eller presset inden mødet.
  • Hvis I har en bisidder med, så bed evt. personen om at tage notater under mødet.
  • Bed altid om at få et referat fra mødet. Bed som minimum om et beslutningsreferat, så I ved, hvilke aftaler der er lavet.
  • Rids evt. også op, hvilke forventninger I har til mødet.
  • Hvis I under mødet bliver spurgt om noget, som I er i tvivl om, hvad I skal svare på, eller ikke ved, hvad betyder, eller hvad der menes med, så bed om at få det uddybet eller forklaret. Udbed jer evt. betænkningstid, hvis I ikke lige ved, hvad I skal svare.
  • Inden mødet slutter så få afklaret, hvad det videre forløb bliver, hvem I skal kontakte, hvis I får spørgsmål senere, og hvad skal I bidrage med i det videre forløb.

Hvad skal I gøre efter mødet?

  • Læs referatet og kommenter på det, hvis I synes, at noget er uklart, eller der er noget, I ikke er enig i.
  • Følg op på de ting, som det er aftalt, at I skal gøre efter mødet.
  • Drøft forløbet med jeres bisidder.
  • Det kan være, at der dukker nogle spørgsmål op som følge af mødet, så send dem til sagsbehandleren, gem dem til jeres næste møde eller kontakt StrokeLinjen på tlf. 34 10 20 30.

Den gode afgørelse

Inden kommunen træffer en afgørelse, skal de lave en konkret individuel vurdering af jeres barns behov.

Når I søger om hjælp eller støtte i kommunen, skal kommunen træffe en afgørelse. Inden kommunen træffer en afgørelse, skal de lave en konkret individuel vurdering af jeres barns behov.

 

Hvad er en afgørelse?

Når kommunen skal se på, hvilken hjælp eller indsats, jeres barn skal have, så træffer de en afgørelse, som bestemmer, hvilken type hjælp eller indsats jeres barn kan få. Afgørelsen skal altid ske, efter kommunen har lavet en konkret individuel vurdering af barnets behov.

Hvad skal en afgørelse fra kommunen indeholde?

Den gode afgørelse fra en kommune skal indeholde følgende:

  1. En overskrift – der fortæller noget om, hvad sagen drejer sig om.
  2. Resultatet – kort og præcis meddelelse om, hvad kommunen er nået frem til.
  3. Begrundelsen for resultatet – den skal indeholde kommunens vurdering, hvilke oplysninger i sagen kommunen har lagt vægt på i afgørelsen samt de juridiske krav, som ligger til grund for en hjælp eller indsats.
  4. Særligt om jeres synspunkter – kommunen skal have taget stilling til jeres synspunkter og kommentarer til jeres barns/familiens situation og skal kommentere på det.
  5. Regler og praksis – opsummering af den lovgivning, kommunen træffer afgørelsen ud fra.
  6. Klagevejledning – information til jer om, hvordan I evt. kan klage over  afgørelsen.

Kilde: Ankestyrelsen, juni 2020, ”At skrive en afgørelse”