Banner Strokelinjen 34 10 20 30
Stroke er en livsomvæltende begivenhed for hele familien, og mange oplever at stå alene med spørgsmål og stor usikkerhed både under og efter indlæggelsen. Det er meget let at miste orienteringen i forløbet, og samtidig forholde sig til en helt ny livssituation.
StrokeLinjen giver dig mulighed for at tale med et menneske, som ikke kender dig eller dine nærmeste.

StrokeLinjen ønsker god påske. Telefonerne holder lukket fra 23. marts til og med 1. april.

StrokeLinjen rådgivning. viser to rådgivere der taler i telefon
Billede med ikon for Strokelinjen

StrokeLinjen tlf.: 34 10 20 30 eller Sms: 12 76 003

Mandag kl. 9.30-12.00 & kl. 12.30-14.00
Tirsdag kl. 9.30-12.00 & kl. 12.30-16.30
Onsdag kl. 9.30-12.00 & kl. 12.30-15.30
Torsdag kl. 9.30-12.00 & kl. 12.30-14.00
Fredag kl. 9.30-12.00 & kl. 12.30-14.00

StrokeLinjen

Hvad er StrokeLinjen? Læs her, ring til vores rådgivning på 34 10 20 30 eller sms på 12 76 003

Kort om StrokeLinjen

StrokeLinjen er et tilbud om oplysning og rådgivning.

Emner som mange kommer ind på er

  • Forebyggelse af stroke,
  • Hvad er stroke
  • Behandling af stroke og anden erhvervet hjerneskade,
  • Genoptræning
  • Livet efter stroke eller anden erhvervet hjerneskade

Stroke er en livsomvæltende begivenhed for hele familien, og mange oplever at stå alene med spørgsmål og stor usikkerhed både under og efter indlæggelsen. Det er meget let at miste orienteringen i forløbet, og samtidig forholde sig til en helt ny livssituation.

StrokeLinjen giver dig mulighed for at tale med et menneske, som ikke kender dig eller dine nærmest. Det kan være et frirum til dig.

Rådgivningen

Du kan modtage personlige rådgivning på

  • telefon 34 10 20 30,
  • sms på 12 76 003

Her kan du tale/skrive med enten socialrådgiver, neuropsykolog, sygeplejerske, diætist eller jurist.

Hvis du gerne vil have et Teams-møde, fordi I er flere eller du har afasi eller har nemmere ved den direkte kontakt, kan vi også tilbyde det.

Du vil modtage hjælp til selvhjælp i StrokeLinjen.

En samtale kan blive fulgt op af en mail med den vigtigste information fra samtalen, hvis det vurderes nødvendigt.

StrokeLinjens rådgivere kan nogen gange tilbyde, at læse med og give feedback, hvis du fx har lavet en skriftlig henvendelse til kommunen.

I ganske særlige og sjældne tilfælde kan vi give en udvidet rådgivning til dig uden nære pårørende, et stærkt netværk, eller på anden vis er i vanskeligheder. I de tilfælde vil der altid skulle ske en visitation på et rådgivningsmøde.

Hvem kan bruge StrokeLinjen?

Alle kan henvende sig til StrokeLinjen. Det kan være du er  interesseret i stroke,  i risikogruppen for stroke, strokeramte eller har anden erhvervet hjerneskade,  pårørende, fagpersoner eller studerende.

Vi følger løbende op på brugen af StrokeLinjen og tilpasser StrokeLinjen derefter.

Find viden på hjemmesiden

StrokeLinjens anden del er et vidensunivers på denne hjemmeside. Målgruppen er både ramte, deres pårørende og den almindeligt interesserede dansker, som har spørgsmål eksempelvis om forebyggelse eller lignende. Hjemmesiden vil desuden rumme en vidensbank for studerende og sundhedsprofessionelle.

Red Hjernen

StrokeLinjens målsætning er at øge befolkningens viden om stroke, og den er støttet af TrygFonden. StrokeLinjen er med til at udbrede symptomkampagnen Red Hjernen i samarbejde med TrygFonden og Dansk Råd for Genoplivning.

StrokeLinjen modtager støtte

StrokeLinjen støttes økonomisk af TrygFonden.

Værdier og etik i StrokeLinjen

Læs om hvilke værdier StrokeLinjen arbejder ud fra og hvilke etiske retningslinjer vi har

StrokeLinjens værdier

  • Vi yder dig ”Hjælp til selvhjælp” med en kant
  • Vi er involverende og helhedsorienterede i vores tilgang
  • Vi udviser respekt for din beslutning

Etik i StrokeLinjen

  • Du har fortrolige samtaler med rådgiverne
  • Rådgiverne skal have respekt for henvender
  • Rådgiverne skal støtte henvender til at træffe egne beslutninger
  • Rådgiverne har tavshedspligt. Tavshedspligten bliver tilsidesat af underretningspligt og afværgepligt. Rådgiverne skal underrette rette myndigheder, hvis vi er bekymret for et barn. Rådgiverne skal ligeledes handle på en henvendelse, hvor et menneske er selvmordstruet eller i fare.
  • Rådgiverne har skriftligt samtykke, når de går i dialog med eksterne og det er efter aftale med dig. Desuden holdes du løbende orienteret om de samtaler Hjernesagen har på dine vegne og du modtager kopi af skriftlig kommunikation.
  • Hjernesagen arbejder med anonymiserede cases i det politiske arbejde.