Dyrk hverdagsmotion - op med pulsen, ned med blodtrykket

Hører du til dem, der synes, at det er svært at få rørt dig, så er der hjælp at hente. Hjernesagen sætter fokus på hverdagsmotion. Det er øvelser, du kan klemme ind hvor som helst, når som helst.
Senest opdateret: 08. marts kl. 07:36

Op med pulsen, ned med blodtrykket. Det er budskabet i Hjernesagens kampagne, der sætter fokus på hverdagsmotion.

Hverdagsmotion kan du gøre hvor som helst, når som helst. Og det er godt for dit blodtryk og dermed for din hjerne.

Kampagnefilm med Sebastian Dorset, Rikke Hørlykke - og Bertha

I forbindelse med kampagnen har Hjernesagen produceret fire små film, der skal give dig sved på panden, men også gerne et smil på læben.

OL-guldvinder i håndbold Rikke Hørlykke viser komiker og inkarneret sofakartoffel Sebastian Dorset, at det er let og sjovt at dyrke motion.

Motion giver lavere blodtryk

Dit blodtryk falder, når du dyrker motion. Også hvis du dyrker hverdagsmotion. 

Et lavere blodtryk er godt for din krop og din hjerne. Det beskytter dig mod at få en blødning eller blodprop i hjernen.

Hver tredje har for højt blodtryk

Omkring 1 mio. danskere - svarende til hver tredje voksne - har for højt blodtryk. Det giver øget risiko for blodprop og blødning i hjernen.

Læs hvordan du kan passe på dit blodtryk

Læs mere

Læs mere om hvordan motion kan forebygge blodprop og blødning i hjernen