Hjernesagens kampagne: Det gode liv sidder i hjernen

Hjernesagens kampagne informerer om, hvordan vi passer på vores hjerne – både ved at forebygge, at den bliver syg, og ved at træne den, så den holder sig skarp gennem hele livet.
Senest opdateret: 28. april kl. 02:01

”Det gode liv sidder i hjernen”. Det er overskriften på Hjernesagens toårige kampagne.

Kampagnen skal informere om hjernens betydning for et godt liv og inspirere til, at vi alle passer bedre på vores hjerne. Der er nemlig generelt for lidt fokus på, hvor vigtig hjernen er, og hvor meget den betyder for det liv, vi lever.

Forebyggelse og træning

Kampagnen indeholder to vigtige budskaber; at vi skal passe på vores hjerne og forebygge blodprop eller blødning i hjernen, og at vi skal træne vores hjerne, så den holder sig skarp gennem hele livet.

Der er flere ting, vi kan gøre for at passe på vores hjerne og forebygge, at den bliver syg. Det er vigtigt at undgå rygning og for meget alkohol, da begge dele øger risikoen for at blive ramt af en blodprop eller blødning i hjernen. I stedet er det godt at spise sundt og varieret kost uden for meget salt og fedt og dyrke motion hver dag. Derudover er det vigtigt at få målt sit blodtryk regelmæssigt.

Læs mere om forebyggelse

Træn din hjerne

Udover at passe på sin hjerne, er det også vigtig at træne sin hjerne ved at udfordre den hver dag, mener hjerneforsker, professor og overlæge på Roskilde Sygehus’ neurologiske afdeling Troels W. Kjær, som også er en del af Hjernesagens Ekspertpanel.

”Det er forkert at tro, at en suduko, et computerspil eller et slag bridge om dagen kan redde ens hjerne. Det er fint fx at spille computer, men gør det en halv time hver dag, og brug resten af tiden på noget andet, som din hjerne ikke er vant til. Løb en tur op ad trappen eller træn din koordination ved at prøve at ramme papirkurven med en papirkugle”, siger han og fortsætter:

”Der er uendeligt mange måder at bruge sin hjerne på. Det er alt for let bare at gøre, som vi plejer.”

Hjernesagens kampagne skal køre i 2016 og 2017 og kommer i løbet af kampagneperioden bl.a. ind på temaerne blodtrykkets betydning, motion, usund livsstil og hjernetræning.