Spar på saltet

For meget salt kan give forhøjet blodtryk, der øger risikoen for blødning eller blodprop i hjernen.
Senest opdateret: 28. april kl. 09:49

Foto: Colourbox

Hver dag spiser 9 ud af 10 danskere for meget salt. Kvinder spiser op mod 7-8 gram om dagen, mens mænd får 9-11 gram. 

Jo mere salt vi spiser, jo højere bliver vores blodtryk. Du bør højst spise 5-6 gram salt om dagen. 

Salt øger risiko for blodprop

Salt binder væske. Hvis vi får for meget salt, holder det på væsken i kroppen, der trækkes ind i blodårerne, så der kommer mere blod i årerne. Det giver større modstand i kredsløbet og gør, at blodtrykket stiger.

Når blodet skal pumpes hurtigere rundt i kredsløbet, bliver årene hurtigere forkalkede. Åreforkalkning kan senere hen føre til blodpropper i både hjernen, hjertet og arterierne.

Fødevarer med højt saltindhold

Det meste af det salt, vi spiser, kommer fra forarbejdede fødevarer. Det gælder særligt færdigretter, men også almindelige fødevarer som fx kødpålæg, brød, morgenmadsprodukter, ost, bouillon, sojasauce, hvidløg i olie, soltørrede tomater, oliven m.m.

Læs mere om salt i fødevarer

Krydderier i stedet for salt

En del af vores saltindtag, kommer fra det salt, vi selv tilsætter maden. For at nedsætte forbruget, kan vi bruge andre krydderier. Karry, estragon, paprika, citron. Peber, for den sags skyld. Prøv at eksperimentere med at lave mad uden ret meget salt. 

Ved at bruge krydderier kan vi gradvist vænne os til den mindre salte smag og den mere rent krydrede.

Find opskrifter uden salt

Læs mere

Salt - fra det hvide guld til den stille dræber

Hjernesagens kampagne: Mindre salt - mindre krydderi

Pas på dit blodtryk