Hverdagsøvelser

Her er fire lette øvelser, der gør en forskel for din krop og din hjerne og sænker din risiko for at få en blodprop i hjernen. Øvelserne kan du gøre når som helst, hvor som helst.
Senest opdateret: 28. april kl. 09:51

Infoboks Blok 3 220X220 1 Bagdel Og Laer Final

1. Træn bagdel og lår

Stå med let spredte ben. Stræk armene frem. Bøj ned uden at knæene kommer ud over tæerne. Kom så kangt ned du kan, og så langsomt op igen. Gentag øvelsen fx fem gange eller mere, så du mærker, at din puls stiger.

 

 

 

 

Infoboks Blok 3 220X220 2 Puls Op Final2. Få pulsen op

Stå med let spredte ben og armene ned langs siden. Hop let og spred benene, mens du samtidigt bevæger armene op over hovedet, så armene mødes. Gentag øvelsen fx fem gange eller mere, så du mærker, at din puls stiger.

 

 

 



Infoboks Blok 3 220X220 3 Trplusªn Ben Final

3. Træn ben

Sæt højre fod på en skammel eller et trappetrin. Træd op med venstre fod og herefter ned igen med venstre fod. Højre fod skal blive på skamlen/trinnet. gentag øvelsen fx fem gange eller mere, så du mærker, at din puls stiger. Skift herefter til venstre fod og gentag øvelsen.

 

 

 

 

Infoboks Blok 3 220X220 4 Hund Final4. Gå en rask tur

Gå en tur på mindst en halv time - også selv om du ikke har en hund. Gå lidt hurtigere, end du plejer, så du får pulsen op. Overvej, om du lige så godt kan gå eller cykle i stedet for at køre i bil eller med bus.

 

 

 

Øvelserne er udviklet i samarbejde med fysioterapeuter.