Naturen venter på dig!

Det er sundt for din hjerne, hvis du bevæger dig: Forskningen viser, at selv begrænset fysisk aktivitet gør en forskel – det kunne fx være en tur i skoven. Læs mere og få inspiration til udendørs aktiviteter.
Senest opdateret: 29. oktober kl. 08:17

November!
Efterårets sidste og for mange tungeste måned. Det er mørkt og vådt, og sjældent har det virket som en mere oplagt idé at putte sig inde foran brændeovnen med en kop kaffe. I læ for regn og blæst. Men det er helt forkert tænkt, lyder det fra Gitte Andersen, medlem af Hjernesagen og naturvejleder i Haderslev:

”Der er masser af muligheder derude – også på den her årstid. Naturen er sund og dejlig og en evig kilde til aktiviteter og underholdning. I stedet for at ærgre sig over mørket, hvorfor så ikke udnytte at lyset aftager? Tag dog ud og kig på stjerner!”

Fysisk aktivitet forebygger
Når Gitte Andersen siger, at naturen er sund, så har hun videnskabens opbakning. Det er sundt at være ude – for sindet såvel som for kroppen. En ny undersøgelse fra Århus Universitet, som vi beskriver nærmere i seneste udgave af Hjernesagen, sammenligner fysisk aktivitet i ugen op til, at mennesker bliver ramt af en apopleksi med skadevirkningerne bagefter.

”De patienter, som er mest fysisk aktive i ugen op til deres apopleksi, havde de mindste blodpropper på skanningsbillederne. Samtidig er det også den gruppe, som kommer sig hurtigst efterfølgende og får færrest men af deres blodprop,” fortæller læge og ph.d. Christina Dupont, som er en af personerne bag undersøgelsen.

I det her tilfælde handler fysisk aktivitet ikke kun om sport – helt almindelige daglige gøremål gør faktisk en forskel. Som Christina Dupont udtrykker det: ”Det hjælper bare at holde sig i gang i hverdagen”.

Tag børnebørnene med
En måde at holde sig i gang på er at komme ud i naturen – så kommer bevægelsen ligesom af sig selv.

”Naturen rummer et hav af aktiviteter året rundt. I Hjernesagen Haderslev arrangerer vi fire årstidsture i naturen, hvor vi sætter fokus på de muligheder, der knytter sig til hver enkelt årstid,” siger Gitte Andersen og uddyber:

”Det er blevet meget moderne at sanke og finde mad i naturen. Det bliver selvfølgelig sværere i takt med vinterens komme, men det er stadig muligt at samle ting derude, hvis man har brug for en undskyldning for at komme ud: Nu nærmer jul og advent sig, så hvorfor ikke finde ting til julepynten i skoven? Og hvad med at dele oplevelsen med børn eller børnebørn?”

Udnyt årstiden!
Generelt er det en god idé at dele oplevelserne med andre – om det er ægtefællen, børnebørn eller gode venner. Christian Gunge Riberholt, fysioterapeut på Rigshospitalet og ph.d.-studerende siger:

”Det handler om at finde et træningsniveau, der passer dig. Der er det smart med fx gangfællesskaber, hvor man kan finde en intensitet og kadence, der passer”.

Og selvom Christian er en varm fortaler for, at vi får pulsen op, er han helt på linje med Christina Dupont: ”Lidt er bedre end ingenting. Helt overordnet kan vi koge det ned til, at det bare er om at komme i gang. Finde en aktivitet, man kan lide, og et niveau, der passer”, understreger han, og når det kommer til selve aktiviteterne, er Gitte en næste uudtømmelig kilde af ideer:

”Det handler om at udnytte årstiden i stedet for at lade sig begrænse af den. Efteråret er fuld af smukke blade – så lav en bladkrans til at hænge på din hoveddør. Eller leg med vinden: Du kan bygge en drage eller en vindmåler. Der er masser af muligheder”.

Har du brug for mere inspiration til at være aktiv i naturen, så anbefaler Gitte Andersen skoven i skolen. På Hjernesagens hjemmeside kan du også læse en artikel med inspiration til at komme ud i naturen, selvom man har en funktionsnedsættelse.