Gode råd til træning og bevægelse i hjemmet

Midt i COVID-19-krisen kan det være svært at fastholde sit aktivitetsniveau og passe sin træning. Hjernesagen har derfor spurgt professor Bente Klarlund, som også er medlem af vores ekspertpanel, om gode råd til at træne og bevæge sig i hjemmet.
Senest opdateret: 19. marts kl. 12:05

Gode råd til oppegående

-          Hvis du kan stå op, så reducer den tid du sidder ned til et minimum (gerne under otte timer pr. dag)

-          Hvis du kan, så rejs dig op tre gange i timen og bevæg dig lidt rundt

-          Planlæg en gåtur eller cykeltur mindst én gang om dagen udenfor, men husk at hold afstand til andre mennesker

-          Idéer til lette styrkeøvelser 3 x 10 gentagelser 3 gange om ugen med de dele af kroppen, du kan bruge, fx:

  • Cirkelbevægelser med strakte arme
  • Armstrækninger op ad en væg
  • Brug en tung bog som vægt, og løft den i strakte arme over hovedet og sænk den igen
  • Rejs og sæt dig fra en stol
  • Hold fast i en stol og tag skiftevis et skridt et bagud og lidt ned i knæ først med det ene ben og derefter med det andet.

Gode råd hvis du sidder i kørestol

-          Hvis du har nogen til at hjælpe dig eller får besøg af nogen, så bed dem tage dig med udenfor. Her er smitterisikoen lavere, og den friske luft er vigtig for dig

-          Bevæg de dele af kroppen du kan, gerne flere gange dagligt, fx:

  • Vip med tæerne
  • Stræk benene
  • Bevæg armene op og ud til siden
  • Bevæg nakken med bløde bevægelser fra side til side

-          Idéer til lette styrkeøvelser 3 x 10 gentagelser 3 gange om ugen med de dele af kroppen, du kan bruge, fx:

  • Brug en bog som vægt og løft den i strakte arme og sænk den igen
  • Brug et tæppe eller andet. Få nogen til at holde igen i den ene ende af tæppet, og træk med de kræfter du kan i den anden ende af tæppet
  • Fold armene foran dig og læn dig forover så langt du kan, og ret dig op igen
  • Fold armene foran dig og læn dig bagover så langt du kan, og ret dig op igen

Find mere inspiration til træning i hjemmet på Center for Aktiv Sundheds hjemmeside, som er opdateret med programmer for COVID-19 hjemmetræning.