Er træning sundt for hjernen?

Neurologisk afdeling på Herlev Hospital undersøger i øjeblikket, hvor effektivt en kort, intensiv træning er på hjernen og kroppen efter en lille blodprop i hjernen.
Senest opdateret: 03. april kl. 03:23

En hyppig følgevirkning til en skade på hjernen er øget træthed og udmattelse. Her er det essentielt med en god søvnrytme og evt. powernaps i løbet af dagen. Men den daglige fysiske aktivitet er også vigtig for heling af kropsfunktionerne og for at forebygge nye tilfælde. Lige nu undersøger neurologisk afdeling på Herlev og Gentofte Hospital, hvad en kort intensiv træning kan betyde for hjernen og kroppen, når man har været udsat for en blodprop i hjernen.

"Det vigtigste er formentlig ikke, at motion bliver en langvarig og krævende affære, men at man får den udført dagligt og at man bliver forpustet," argumenterer Christina Kruuse, overlæge, dr. med., Neurologisk Afdeling, Herlev og Gentofte Hospital, i et indlæg i avisen Villabyerne.

Christina Kruuse forklarer, at man kan klare motionen med en daglig gåtur og ved at anvende med huskereglen 1-2-3: 1 minut går du, så du bliver så forpustet, at du ikke kan tale. I 2 minutter går du i roligere tempo, og i 3 minutter går du i almindeligt tempo.

Ved at bruge denne huskeregel, og gentage øvelsen 4-6 gange, så kommer du op på den af WHO anbefalede daglige motion.

Christina Kruuse peger på, danskerne bør fokusere mere på at reducere stressniveauet for at undgå at komme i fare for at få forhøjet blodtryk.

"Vi kender alle til både den positive og negative stress i hverdagen. Det er f. eks. ting, vi ikke nåede på arbejdet, og sommerfuglene i maven, når vi udfordres af noget nyt og spændende. Det risikable er ikke nødvendigvis følelsen af stress, som frigiver specifikke hormoner, der igen påvirker vores krop. Problemet er snarere den livsstil, der følger med stress, i form af for lidt søvn, for lidt fysisk aktivitet og dårlige spisevaner, fordi vi har mindre overskud til at sige nej til usunde fristelser," påpeger Christina Kruuse i sit indlæg, og tilføjer:

"Der bliver talt og skrevet meget om stress, og det er svært at vide, om hverdagens krav er blevet større, eller om vi har sværere ved at sige nej til dem. Mit bud er, at man selv kan gøre noget for at justere på stressniveauet," skriver Christina Kruuse i Villabyerne.

Læs hele indlægget HER